Compete Consulting Group

Hos Compete vil du møte senior rådgivere med tung erfaring fra topplederstillinger, akademia og corporate finance. Vi er spesialister på å lede din endringsprosess hele veien fra innsikt via strategiutvikling til implementering.

Med en faglig ideologi og en verktøykasse ingen andre selskaper i Norge besitter, hjelper vi våre kunder med å etablere og implementere strategier som tydeliggjør virksomheten, internt og eksternt, på måter som skaper opplevd differensiering, merverdi og varige konkurransefortrinn.

Vår ledestjerne

Det er et hav av utydelige strategier og strategidokumenter i norske virksomheter, uten noen klar definisjon av rolle, retning, differensiering eller gode implementeringsplaner. Strategier ender som oftest opp i festtaler og serverfyll, og ikke som  styrende verktøy for selskapets fokus, utvikling og innovasjon. Alt for få ledere evner å være tydelige i retning og valg, eller styre virksomheten innenfor en klar konseptuell ramme.

Det å skape varig konkurransekraft handler om å velge en tydelig retning og et helhetlig konsept hvor alt annet velges bort. Det krever at virksomheten blir krystallklar på hvordan den skal skape differensiering og merverdi, for hvem. 

COMPETE bistår virksomheter i å utvikle og implementere tydelige og bærekraftige strategier, som skaper opplevd differensiering og merverdi på en måte som bygger varige konkurransefortrinn.

Vi vet av erfaring at endringsprosesser krever kompetanse innen en lang rekke fagfelt. Vi har derfor samlet all nødvendig kompetanse i vårt team, slik at dere som kunder skal få en enklest mulig prosess å forholde dere til. Hos oss vil en partner alltid være ansvarlig for oppdraget og følge prosessen tett på under hele gjennomføringen.

Team

Arild Kaale

Arild er managing partner i Compete Consulting Group, og har lang erfaring fra diverse kommersielle topplederstillinger. Han begynte som markedsdirektør i SAS i Sverige før han gikk over til Telenor i 2002. Her arbeidet han i fem år som markedsdirektør for B2B segmentet før han flyttet til Telenor Montenegro som CCO i 2007. Han har internasjonal erfaring som CCO i Telenors operasjoner i Bangladesh og Sverige. Sist kom han fra stillingen som CCO i Hurtigruten. I Compete arbeider Arild med finansiell analyse, strategiutvikling, endringsprosesser og lederstøtte relatert til strategi implementering og endring. Arild er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og har gjennomført flere lederutviklings-program ved London Business School og INSEAD.

arild@compete.no / +47 416 48 321

Henning Karlsen

Henning har hjulpet norske og internasjonale virksomheter med å utvikle og implementer sine konkurranse- og merkevarestrategier gjennom 20 år. Han har på mange måter utviklet faget helhetlig merkevare-ledelse gjennom å tydeliggjøre sammenhengen mellom forretnings-strategi, konkurransestrategi og merkevarestrategi.

Han har en MSc i Consumer Sociology og International Marketing & Strategy, og han foreleser både ved London Business School, London School of Economics og CELSA (Sorbonne Paris).

Henning har forsket på likhetstrekk mellom virksomheter som lykkes over tid, og er en svært attraktiv foredragsholder, med blant annet faglig ansvar for ANFOs merkevareskole.

henning@compete.no / 406 38 260

Erik Griffin

Erik har over 25 års erfaring innen markedsanalyse og management consulting fra Ipsos MMI, Vindfang/ made4net og 4 Fakta. Han har arbeidet med alle typer prosjekter innen finans, energi, medier, telekom, logistikk og retail.

I Compete arbeider Erik med strategisk og taktisk innsikt i alle faser av prosjektene. Før Erik kom til Compete var han Sales Director i Ipsos MMI og Head of financial services research. Han har et sterkt engasjement for klimaspørsmål og etisk handel og står bak mange rapporter og analyser på dette området, senest med «Status Etisk Handel - Forbruker 2017» i samarbeid med Initiativ for etisk handel (IEH).

Erik har sin utdannelse fra Universitetet i Oslo innen medier og kommunikasjon, statsvitenskap og historie

erik@compete.no / 920 54 331

Ane Engebretsen Viaene

Vi er så heldige å dele en meget dyktig kontorsjef med Fram Marine.

ane.engebretsen.viane@frammarine.com / +47 917 39 221

Rolv-Erik Spilling

Rolv-Erik Spilling er COO og medstifter av Gture AS, et digitalt tjenesteselskap. Han har over 25 års ledererfaring fra internett og telekom bransjen. I tillegg har han gjennom de siste årene jobbet med tidligfase investeringer gjennom Gvalueinvest AS, og etablering av forskjellige startups som GoDigitalChina og Tise. Han har ledet Alcatel sin nordiske internett satsning, og han har hatt forskjellige lederposisjoner gjennom 15 år i Telenor, både som leder for Bedriftsmarkedet i Norge, CTO i Telenor Norge, samt senest som CEO Telenor Digital AS og Konserndirektør med ansvar for Telenor Group sine digitale virksomheter globalt. Rolv-Erik har bred erfaring fra styrearbeid gjennom tidligere og nåværende styreposisjoner i selskap som Norwegian Finance Holding ASA, Telenor Sweden AB, Telenor Broadcast AS, Tise AS og The Future Group AS. Han holder en Mastergrad i Matematikk fra NTNU og har gjennomført flere forskjellige ledelsesprogrammer ved INSEAD og London Business School.

respilling@gture.com / +47 479 00 333

Stein Erik Moe

Stein Erik er CEO og medstifter av Gture AS, et digitalt tjenesteselskap. Han har over 27 års erfaring fra Accenture, og var en global leder innen teknologi, media og kommunikasjon divisjonen. Han har hatt en global rolle i ledelseskonsultering og har ledet store prosjekter og transformasjoner, kryss-strategi, teknologi, organisasjon og forretningsprosesser. Han har hatt ulike eksterne styreposisjoner i blant annet organisasjoner som Techstep, Digitread, Go Digital China og Den Norske Opera og Ballett. Han har en grad i datavitenskap fra University of Strathclyde i Glasgow, og styrekurs fra BI Business School.

stein.erik.moe@gture.com / +47 911 98 918

Bernhard H. Hilmarsen

Bernhard er eier av TonMar AS, partner i Searching for Leadership Ltd og associate partner i Fram Advisors. Han har lang erfaring fra olje og gass samt som konsulent med fokus på endringsledelse. Siden 2005 har han jobbet med lederutvikling, omstilling og kulturbygging gjennom eget selskap. Han startet i Exxon i 1983 i Stavanger og jobbet med feltøkonomi. I 1987 gikk han over til enhet for og markedsføring og jobbet med strategisk planlegging, IT drift og innføring av SAP. I 1997 startet han i Gemini Consulting og hadde ansvar for programrådgivning for Statoils SAP-innføring. Fra 2000 til 2005 ledet han Olje- og Gassdivisjonen i Capgemini. I 2008/2009 ledet han er betydelig reorganisering av flåteoperasjoner for et shippingfirma i Kuala Lumpur. Bernhard har utviklet dyp innsikt i ledelse og omstilling, blant annet via sertifisering som CTI-coach. Han har også gjennomført et sertifiseringsprogram hos Minds at Work, et institutt eid av professor emeritus Robert Kegan ved Harvard. Bernhard er sivilingeniør fra NTNU.

bernhard@searchingforleadership.com /+47 920 50 100

Våre verdier

Vi maksimerer verdien for våre kunder

Gjennom utstrakt bruk av innsikt og hypotesedrevet analyse, sammen med sterk operasjonell og strategisk kompetanse, sørger Compete for å maksimere konkurransekraften for våre kunder. For å sikre at kunden får et optimalt levert produkt, kjører vi alltid avslutningsintervjuer etter at oppdraget er ferdig.

Vi overholder løfter og tidsfrister

Hos Compete er fokus leveranse med høyest mulig kvalitet til gitte tidsfrister til en rimelig kompensasjon. Vi tror på kvalitetsmessige leveranser, ikke bare ord.

Vi demonstrerer kompetanse og integritet

Hos Compete tror vi sterkt på at den beste veien å bygge tillit går gjennom stadig å måle sine idealer mot de høyeste standarder. Vi har alltid en åpen og bunn ærlig dialog med våre kunder for å sikre våre leveranser, evalueringer og beslutninger. Som konsulenter er vi utsatt for en tøff konkurranse, og vi søker aktivt opp nye kunder i mange forskjellige segmenter. Vi ser på våre konkurrenter med respekt og snakker aldri ned noen av dem.

Vi viser engasjement

Hos Compete betyr engasjement energi og proaktivitet med et mål om alltid å bli bedre. Vi ser kontinuerlig etter nye potensielle løsninger på problemer som våre kunder strever med til daglig. Arbeider man hos oss, forventes det at man forstår de siste innovasjonene og hva slags påvirkning det har for våre kunder. Vi gjør alt vi kan for å forstå hverdagen til våre oppdragsgivere, slik at oppdraget løses med en kundeopplevelse i særklasse.